Bullerproblemet : Centrala Väsby
Hur påverkas de centrala delarna av Upplands Väsby när flygtrafiken leds till och från Arlanda?
Inflygningar
Här påverkas man mest av flygbuller om den ”nya” nord-sydliga banan (bana 3) används för landning. Men de södra delarna av Väsby påverkas även av buller då trafik öster ifrån leds in till den ”gamla” nord-sydliga banan.
På vidstående bilder visas hur Swedavias tillämpade inflygning till “nya” bana 3 (som kallas 01R) sträcker sig rakt över tätbebyggda centrala Upplands Väsby.
Den låga passagehöjden ger så högt flygbuller att tiotusentals
människors boendemiljö inte uppfyller Boverkets normer. Flygbuller
upplevs dock som störande långt vid sidan om inflygningslinjen.
[Bullermätningar]
Utflygningar
Inga rutinmässiga utflygningar går över centrala Väsby. Däremot så låter Arlanda viss trafik avvika från standardiserade utflygningsvägar och därigenom orsaka buller över de centrala delarna.
Ibland låter flygtrafikledningen utflygningar flyga utanför SID-systemet (=godkända utflygningsvägar).
I den vänstra bilden kommer flygplanet från bana 3 och i den högra från bana 1.
Dessutom är norra delen av Sollentuna kommun påverkad av flygbuller ungefär på samma sätt som centrala Väsby (och p.g.a. samma anledningar) – mer information finns att få från föreningen Boende mot buller i norra Sollentuna.